Независимо колко добри шофьори сме, понякога пътната обстановка е трудна и дори да сме внимателни, на всеки може да се случи така нареченото ПТП – Пътно транспортно произшествие. Някой може да ви удари, докато сте на светофара или пък гумите Ви да поднесат на леда и да одраскате колата до Вас. При всички случаи ситуацията не е приятна, времето навън в такива случаи обикновено е лошо, а Вие трябва да знаете какво да направите.
Съществуват два варианта, към които може да пристъпите, в зависимост от обстоятелствата – да викнете КАТ или да попълните и подпишете двустранен протокол. Важно условие е виновният (независимо дали сте Вие, или другият водач) да има валидна „Гражданска отговорност“ и двамата да сте на едно и също мнение за причините за инцидента. Другото основно изискване е колите да се движат на собствен ход.
Двустранният Констативен Протокол (ДКП) е удобен вариант за уреждане на проблема (при леко ПТП). Ако обаче ПТП е по-тежко, нямате съгласие за вината или някое от МПС-тата не е в движение, то непременно уведомете КАТ, защото при подобна ситуация не се използва ДКП.
Важни условия, при наличието на които е възможно да се попълни Двустранен констативен протокол
Двустранен констативен протокол може да се попълни, когато пътното произшествие е причинило само материални щети, няма пострадали лица и тези щети не възпрепятстват движението на автомобила на собствен ход. Щетите не трябва да попадат и в изключенията, които забраняват движението на автомобила по закон. Към тях спада неизправност по спирачната система, на съединителя, има изтичане на гориво или увредена джанта, липсват огледала за обратно виждане, не работят чистачките по време на дъжд или снеговалеж, няма светлини през нощта и т.н.
Условие да се попълни двустранен констативен протокол е също двамата водачи, участвали в пътното произшествие, да са съгласни за обстоятелствата по възникването му. Те трябва да имат единодушие как се е стигнало до него, т.е. причинителят трябва да си признае вината. Плюсът е, че това не му носи санкции и глоби, нито отнемане на точки.
Ако единият водач е видимо употребил алкохол, не се пристъпва към попълване на двустранен протокол. Нужно е другият шофьор да уведоми КАТ, които да констатират каква е концентрацията на алкохола или на упойващото вещество. В случай че това не е доказано с документ, застрахователят няма право да предявява регресен иск срещу водача, за когото се смята, че е причинител на катастрофата.
Или да обобщим до тук всички важни условия КОГА се попълва двустранен протокол:
- Между участниците в ПТП няма спор и вината е изяснена
- Не трябва да има пострадали лица в ПТП-то
- Участниците в ПТП са не повече от две превозни средства
- Няма друго увредено имущество, освен двата автомобила
- И двамата водачи не са употребили алкохол или упойващи вещества
- И двете участващи превозни средства са в състояние да се движат на собствен ход след произшествието.
Първи стъпки при ПТП и попълване на Двустранен Констативен протокол
При сключването на „Гражданска отговорност на автомобилистите“ заедно с полицата, застрахователят следва да Ви е предал стандартен формуляр на двустранния протокол (ДКП). Протоколът е единен за целия ЕС.
Запомнете, че на гърба на ДКП има инструкция за попълването му! Изчетете добре въпросите, на които трябва да отговорите, за да не се наложи да преписвате протокола отново.
След като сте се разбрали относно вината за ПТП, единият от участниците следва да се обади на национален номер 112 и да съобщи за настъпило леко ПТП. Съобщават се също така и регистрационния номер, цвета, марката и модела на виновния автомобил, а после и на пострадалото МПС. Операторът си записва и подава входящ номер, под който е заведено събитието. Този номер е важен и трябва да фигурира най-горе на протокола, който се попълва като “ДКП №…………………. от дата …………………….“. Изписват се в бланката също така точното местоположение, дата, час на ПТП.
От ляво и отдясно ще видите „Превозно средство А“ и „Превозно средство Б“. Превозно средство А е виновния водач, а Б – невинния.
Попълнете данните от вашата страна, дайте и на другия водач да попълни данните си и обстоятелствата за ПТП-то. ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ДКП трябва да бъде подписан и от двамата участници. Виновният няма да бъде обезщетен, освен ако няма застраховка Авто Каско. При налична такава, следва да се заведе щета в срок и да се представи подписаният ДКП.
След като сте попълните имената, данните от свидетелството за управление на МПС и данните за валидна застраховка Гражданска отговорност, ще видите в средата точка 12 – Обстоятелства. Там доста често се пропускат отметките. Не забравяйте да сложите поне по една от всяка страна, като се допуска да се маркират и повече от една отметка от страна.
Следва същинската част – по средата отдолу е поместено поле за скица на ПТП. Тук трябва много внимателно да се нарисува произшествието, като се изпише на коя улица се е случило, както и да нарисувате двете МПС-та в какво положение са били и посоката им на движение.
Точка 14 е празна точка, но там е хубаво виновният да напише, че приема вината си и не е употребил алкохол/упойващи средства. Полагат се подписи и от двете страни (точка 15).
Оригиналът взима невинното лице, а копието – виновният водач. Невинния водач следва да посети офис на застрахователната компания, в която е сключена полицата Гражданска отговорност на виновния водач, където да заведе претенция и да представи своя автомобил за оглед. Възможен вариант е, ако невинният водач има сключена застраховка Автокаско, да заведе претенция към своя застраховател, представяйки оригинала на попълнения ДКП, а той от своя страна ще търси регресен иск към застрахователя по ГО на виновния водач.
Виновния водач от своя страна, в случай че има валидна застраховка автокаско, следва да се обърне към своя застраховател, където може да зеведе претенция и представи автомобила си за оглед. Водача представя и копието на ДКП. При липса на застраховка Автокаско за виновния водач, настъпилите вреди си остават за негова сметка.
Точното попълване на двустранния протокол е важно, за да се избегне забавяне при обработката на застрахователните искове. Застрахователите разчитат на тези протоколи, за да определят отговорността и да обработят плащанията коректно по автомобилните застраховки.
Често срещани грешки при попълване на двустранен протокол
Предаването на неточна и непълна информация е един от най-често срещаните проблеми при попълване на двустранен протокол. Уверете се, че всички необходими раздели са попълнени изчерпателно, включително лични данни, информация за превозното средство и ясно описание на инцидента.
Друга често срещана грешка е предоставянето на непоследователна или противоречива информация между двете страни, участващи в произшествието.
Пренебрегването на включването на подробна схема на мястото на произшествието е друг съществен пропуск. Двустранният доклад за произшествието обикновено изисква визуално представяне на събитията. Използвайте предназначения за това участък, за да отбележите ясно местоположението, посоката на движение на превозните средства и съответните особености на пътя.
Ако не успеете да документирате информацията за свидетелите, това може да отслаби достоверността на двустранния доклад за произшествието. Ако е имало свидетели, съберете техните имена, данни за контакт и кратко изявление. Показанията на свидетелите могат да подкрепят или изяснят събитията, описани в доклада.
Ние от Застрахователен брокер ТОГЕДЪР ООД предлагаме пълната гама от застрахователни продукти за вашия автомобил, както и пълно съдействие при завеждането на застрахователни претенции.